Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
نمط تقديم مستويات التوجيهات التكيفية في ضوء ظاهرة التأثير العكسي للخبرة ببيئة تعلم ذكية وأثره على العبء المعرفي وتنمية مهارات برمجة قواعد البيانات لدى طلاب الحاسب الآلي
Faculty
Specific Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
دراسات تربوية واجتماعية كلية التربية جامعة حلوان
Volume:
Keywords :
, تقديم مستويات التوجيهات التكيفية , , ظاهرة التأثير
Abstract:
The current research aimed to identify the impact of two styles of delivering adaptive instructional levels (fixed-flexible), in light of the phenomenon of the reverse effect of experience in a smart learning environment on cognitive load and the development of database programming skills among computer science students. The research sample consisted of (60) students in third-year students in the Computer Science Teacher Program at the Faculty of Specific Education, Zagazig University. They were divided into two equal experimental groups. The research included two experimental treatments: the first used fixed adaptive instructional levels, and the second used flexible adaptive instructional levels. The research tools included an achievement test to measure cognitive aspects; an observation card to measure skill performance; and a cognitive load scale. The results showed statistically significant differences between the average scores of the students in the two experimental groups in reducing students' cognitive load. This was attributed to the primary effect of the different styles of delivering adaptive instruction levels (fixed-flexible), in favor of the second experimental group (which was taught using flexible adaptive instruction levels). Meanwhile, the first experimental group achieved better results than the second experimental group in both the cognitive and skill aspects of database programming skills. The study recommended the need to focus on designing smart environments based on flexible adaptive instruction levels if the goal is to reduce students' cognitive load.
Author Related Publications
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "تصميم التعلم القائم على أمثلة النمذجة في بيئة الفيديو التفاعلي باستخدام التحليلات التعليمية وأثرها على تنمية التفكير الحاسوبي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم المعاقين سمعيًا واستقلالية تعلمهم", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2023
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "أنماط الأسئلة السابرة باستراتيجية التعلم التوليدي في بيئة الصف المقلوب وأثرها على تنمية مهارات برمجة تطبيقات المحفزات الرقمية والفهم العميق لدى طلاب إعداد معلم الحاسب الآلي.", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "تفاعل بنية مجموعات الأنشطة الصفية التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية والاندماج الأكاديمي ببيئة الصف المعكوس وأثره على الإبداع الرقمي والحضور المعرفي والاجتماعي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "تصميم التدريب الإلكتروني المصغر المندمج القائم على نمطي التقديم (المتباعد/ المتشابك) وأثره في تنميه مهارات إنتاج الكتب التفاعلية المعززة والمرونة المعرفية لمعلمي التعليم الفني الصناعي القائم على منهجية الجدارات", الجمعية العربية لتكنولوجيات التربية, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "التفاعل بين نمطي عرض المحتوى (النقاط النشطة/ الكروت المقلوبة) بكتاب تفاعلي ومستوى كفاءة الذاكرة العاملة لتنمية مهارات إنتاج تطبيقات الهواتف الرقمية والتعلم الذاتي لطلاب معلمي الحاسب", الجمعية العربية لتكنولوجيات التربية, 2024
More
Department Related Publications
Manar Hamed Abdallah Hamed, "نمطا التغذية الراجعة (الفورية - المؤجلة) في بيئة التعلم المعكوس وأثرهما على تنمية مهارات التعامل مع المكونات المادية الحاسوبية لدى الطلاب معلمي الحاسب الآلي مرتفعي ومنخفضي الدافعية للإنجاز", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022
More
Hana Abdo Mohammed Abdo, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف