Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
تفاعل بنية مجموعات الأنشطة الصفية التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية والاندماج الأكاديمي ببيئة الصف المعكوس وأثره على الإبداع الرقمي والحضور المعرفي والاجتماعي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم
Faculty
Specific Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة دراسات وبحوث التربية النوعية كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق
Volume:
Keywords :
تفاعل بنية مجموعات الأنشطة الصفية التفاعلية
Abstract:
The current research aimed to identify the effect of the interaction between the structure of interactive classroom activity groups (heterogeneous/homogeneous) via tablets and academic engagement (high/low) in the flipped classroom environment on the development of digital creativity skills and cognitive and social presence among educational technology students. The research sample consisted of (64) students in the second-year in the Educational Technology Department at the Faculty of Specific Education, Zagazig University. They were divided into two groups, each with four experimental groups. The research included four experimental treatments :The first experimental treatment used a structure of interactive classroom activity groups with heterogeneous achievement and high academic engagement in the flipped classroom environment. The second used a structure of interactive classroom activity groups with heterogeneous achievement and low academic engagement in the flipped classroom environment. The third used a structure of interactive classroom activity groups with homogeneous achievement and high academic engagement in the flipped classroom environment. The fourth experimental treatment used a structure of interactive classroom activity groups with homogeneous achievement and low academic engagement in the flipped classroom environment.The research tools included an achievement test, an observation card, a digital creativity scale, and a cognitive and social presence scale. The results revealed differences between the average scores of the experimental groups on the cognitive achievement test related to the advanced programming course, the performance aspects observation card, the digital creativity scale, and the cognitive and social presence scale. This difference was due to the effect of the different structure of the interactive classroom activity groups (heterogeneous/homogeneous) across tablets, in favor of the homogeneous structure of the interactive classroom activity groups. This difference was also due to the effect of the different academic engagement (high/low), in favor of high academic engagement. However, no statistically significant differences were found between the average scores of the experimental groups on the cognitive achievement test related to the advanced programming course, the performance aspects observation card, the digital creativity scale, and the cognitive and social presence scale, due to the interaction effect between them. The research recommended taking into account the formation of homogeneous groups when designing interactive classroom activities to address individual differences and benefit from them in developing digital creativity and cognitive and social presence.
Author Related Publications
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "تصميم التعلم القائم على أمثلة النمذجة في بيئة الفيديو التفاعلي باستخدام التحليلات التعليمية وأثرها على تنمية التفكير الحاسوبي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم المعاقين سمعيًا واستقلالية تعلمهم", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2023
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "أنماط الأسئلة السابرة باستراتيجية التعلم التوليدي في بيئة الصف المقلوب وأثرها على تنمية مهارات برمجة تطبيقات المحفزات الرقمية والفهم العميق لدى طلاب إعداد معلم الحاسب الآلي.", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "تصميم التدريب الإلكتروني المصغر المندمج القائم على نمطي التقديم (المتباعد/ المتشابك) وأثره في تنميه مهارات إنتاج الكتب التفاعلية المعززة والمرونة المعرفية لمعلمي التعليم الفني الصناعي القائم على منهجية الجدارات", الجمعية العربية لتكنولوجيات التربية, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "نمط تقديم مستويات التوجيهات التكيفية في ضوء ظاهرة التأثير العكسي للخبرة ببيئة تعلم ذكية وأثره على العبء المعرفي وتنمية مهارات برمجة قواعد البيانات لدى طلاب الحاسب الآلي", كلية التربية جامعة حلوان, 2024
More
Eman Shaban Ibrahiem Elsayed, "التفاعل بين نمطي عرض المحتوى (النقاط النشطة/ الكروت المقلوبة) بكتاب تفاعلي ومستوى كفاءة الذاكرة العاملة لتنمية مهارات إنتاج تطبيقات الهواتف الرقمية والتعلم الذاتي لطلاب معلمي الحاسب", الجمعية العربية لتكنولوجيات التربية, 2024
More
Department Related Publications
Manar Hamed Abdallah Hamed, "نمطا التغذية الراجعة (الفورية - المؤجلة) في بيئة التعلم المعكوس وأثرهما على تنمية مهارات التعامل مع المكونات المادية الحاسوبية لدى الطلاب معلمي الحاسب الآلي مرتفعي ومنخفضي الدافعية للإنجاز", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022
More
Hana Abdo Mohammed Abdo, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", 2024
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف