أثر مصدر الدعم (روبوت الدردشة التفاعلية-المعلم) بالمنصات التعليمية في تنمية بعض مهارات الجرافيک لدى الطلاب الصم بالمرحلة الجامعية

Faculty Specific Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلکتروني الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلکتروني Volume:
Keywords : , مصدر الدعم (روبوت الدردشة التفاعلية-المعلم) بالمنصات    
Abstract:
The findings of this research revealed that the a source of support (the teacher) is more effective than source of support (interactive chatbot) on the development of the cognitive and performance aspects of graphic skills for deaf students.The present research aimed to exploring the effect of use a source of support (chatbot - teacher) in the environment of educational platforms on the development of some graphic skills among university deaf students. The research sample was limited to deaf students in the Faculty of Specific Education, Zagazig University. Two tools were used; 1) An achievement test. 2) Observational card to evaluate students' performance of graphic skills. The research also used two sources of support within the environment of educational platforms according to the independent variables under the current research. one of which is a learning platform with a source of teacher support in which direct dialogue rooms are used to chat with the teacher. The other is a learning platform with an interactive chat bot support source. The research used the quasi-experimental design. The research sample reached 20 students who were randomly assigned to two groups, completed the pre and post test. The first group consisted of 10 students who study within a learning platform with a source of teacher support, in which he uses direct dialogue rooms to chat with the teacher, while the second group consisted of 10 students who study within a learning platform with the support of the interactive chatbot.The findings of this research revealed that the source of support (the teacher) is more effective than source of support (interactive chatbot) on the development of the cognitive and performance aspects of graphic skills for deaf students.The research recommended the need to use the human support sources in the platform environment to achieve maximum benefit from those environments.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "استراتيجية التكرار المتباعد القائمة على البطاقات التعليمية المصورة (الرقمية/ المعززة) لتنمية بعض مفاهيم البرمجة والقابلية للإستخدام لدى الطلاب المعاقين سمعيًا", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2023 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين نمط الفيديو القائم على التعلم المصغر (خطى/ تفاعلي) وأسلوب تقديمه (أسئلة ضمنية/ تلميحات) على تنمية بعض مهارات البرمجة كائنية التوجه لدى طلاب الحاسب الآلي", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "تصميم بيئة تعلم قائمة على التفاعل بين نمط المحفزات التعليمية وتوقيت تعزيز الأداء وقياس أثرها على تنمية مهارات برمجة الاختبارات الإلکترونية والدافعية للإنجاز لدى طلاب تکنولوجيا", مجلة کلية التربية النوعية-جامعة بورسعيد, 2021 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "Integrating Problem-Based Learning Into Blended Learning To Enhance Students’ Programming Skills", Journal of Positive School Psychology, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين أنماط عرض الخرائط الذهنية الإلكترونية والأسلوب المعرفي على تنمية التحصيل ومهارات التفكير البصرى لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. "The Impact of the Interaction Between Display Styles of Electronic Mind Maps and Cognitive Style on the Development of Achievement and Skills of Visual Thinking in Educational Technology Students".", 2024 More

Department Related Publications

  • Rehab Elsayed Ahmed Fouad Ahmed, "فعالية إستخدام الشبكات الاجتماعية فى تحسين آداء طلاب تكنولوجيا التعليم فى التربية العملية وخفض قلق التدريس لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2016 More
  • Rehab Elsayed Ahmed Fouad Ahmed, "أثر الممارسة الموزعة والمكثفة للأنشطة التعليمية ببيئة تعلم إلكتروني متعدد الفواصل وفقا لأسلوب التفكير التحليلي والكلي علي الوعي التكنولوجي والعبء المعرفي لدي طلبة تكنولوجيا التعليم", مجلة تكنولوجيا التعليم ، الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2021 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية", كلية التربية جامعة الازهر, 2019 More
  • Ahlam Mohamed Elsayed Abdullah, "التفاعل بين تلميحات الفيديو التفاعلي وأساليب التعلم ببيئة التعلم المعكوس وأثره على تنمية مهارات حل المشكلات والكفاءة الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. Interaction between the Interactive Video Cues and Learning Styles in a Flipped Learning Environment and its Effect on Developing Problem Solving Skills and Digital Competency among Students of Educational Technology.", 2024 More
Tweet